Tuesday 3 May 2011

Tanggungjawab Sebelum Berumahtangga 2 (usaha membina sebuah keluarga Muslim yang baik)

1. Memastikan perkahwinan adalah kerana Allah untuk melahirkan keturunan yang soleh, yang mampu menunaikan amanah serta memastikan perlaksanaan hidayah Allah secara berterusan.

Firman Allah : "(sebagai) Satu keturunan, sebahagiannya adalah (keturunan) dari sebahagian yang lain. Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui"  [Ali Imran : 34]

2 . Mestilah menjadikan tujuan perkahwinan adalah untuk menjaga pandangan, memelihara maruah serta bertaqwa kepada Allah.

Rasulullah S.A.W bersabda : "Ada tiga golongan yang Allah berhak menolong mereka. i) orang yang berjihad di jalan Allah, ii) hamba mukatib (yang berjanji untuk menebus diri) yang menunaikan bayarannya, iii) orang yang berkahwin kerana ingin memelihara dirinya" (HR : Al-Tarmidzi)

3 . Memilih bakal isteri yang baik kerana dengannyalah berkongsi hidup dan menjadi teman perjuangan.

Sabda Rasulullah S.A.W : "Pilihlah keturunanmu (wanita yang baik) kerana sesungguhnya keturanan itu menjadi pertikaian. Dalam satu riwayat lain mengatakan : "Keturunan itu menjadi desas-desus". Dalam satu riwayat lain disebut : Hendaklah engkau berkahwin dengan sekufu dan kahwinkanlah (anak-anakmu) dengan yang sekufu."

4. Memilih wanita yang baik akhlak dan pegangan agamanya sekalipun ia mungkin tidak punyai harta kekayaan dan kecantikan.

Rasulullah bersabda : "Janganlah kamu mengahwini wanita kerana kecantikannya kerana boleh jadi kecantikan itu akan membinasakannya, janganlah engkau mengahwini mereka kerana kekayaannya, kerana mungkin kekayaan itu merosakkannya, tetapi kahwinilah mereka atas dasar pegangan agamanya. Hamba perempuan yang rabik dan bodoh tetapi baik agamanya adalah lebih utama"  
(HR : Ibn Majah)

5. Hendaklah berhati-hati agar tidak menyalahi perintah Allah dalam urusan ini, kerana takut kemurkaan dan siksaan Allah dan kerana mengingati amaran Rasulullah S.A.W :
"Sesiapa yang mengahwini wanita kerana memandang kepada kemuliaan (kedudukannya) sahaja, Allah tidak akan menambah apa-apa kepadanya melainkan dengan kehinaan, sesiapa yang berkahwin kerana hartanya, Allah tidak akan menambahnya kecuali kefakiran, sesiapa yang berkahwin kerana keturunannya, Allah tidak akan menambahnya kecuali kerendahan, tetapi siapa yang mengahwini wanita kerana menjaga pandangan dan memelihara kemaluannya (dari perkara yang haram) atau kerana menghubungkan silaturrahim, Allah akan berkatinya dan isterinya."

*source: Apa Ertinya Saya Menganut ISLAM by Fathi Yakan*

No comments:

Post a Comment