Wednesday 25 May 2011

Kaabah simbol Kesatuan Umat

Pernah tak korang ditanya oleh orang bukan Islam, "kenapa Muslim menyembah Kaabah, sedangkan Allah tuhan kita?".agak-agak bila ditanya, apa jawapan yang terlintas dalam fikiran korang?..

Masjidil Haram 2007
"Nanti akan berkata orang-orang yang bodoh diantara manusia: Mengapakah mereka itu (orang-orang Islam) berpaling daripada kiblatnya yang dahulu (Baitul Maqdis)? Katakanlah: Kepunyaan Allah timur dan barat. Dia menunjuki siapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus." (Al-Baqarah:142)

 Sesetengah ulama mengemukakan dalil, bahawa ada ayat Al-Quran yang mansukh (diubah hukumnya), iaitu mula-mula Nabi dan sahabat-sahabatnya mengadap kiblat ke Baitul Maqdis. Kemudian dinasikhkan (diubah) dengan mengadap kiblat. Jawab: Hal ini memang benar. Tetapi tiada satu ayat pun di dalam mushaf Al-Quran yang menyuruh mengadap ke Baitul Maqdis. Kemudian datang ayat lain yang menasikhkannya. Mengadap ke Baitul Maqdis adalah perbuatan sunnah nabi, bukan bersumber kepada ayat Al-Quran, jadi di sini hanya menasikhkan sunnah dengan Kitab Al-Quran, bukan ayat Al-Quran dengan ayat Al-Quran. (petikan daripada Tafsir Mahmud Yunus Al-Quran Nul Karim)

  Mula-mula Nabi Muhammad S.A.W dan sahabat-sahabat Baginda, ketika solat, mengadap Baitul Maqdis. Kemudian turun wahyu, supaya mengadap ke arah Kaabah.

"Sesungguhnya Kami melihat berbolak-balik muka engkau (ya Muhammad) ke langit (meminta turun wahyu). Maka demi, sesungguhnya Kami pasti akan memalingkan engkau ke kiblat yang engkau sukai. Maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Sesungguhnya ahli Kitab (Yahudi, Nasrani) benar-benar mengetahui, bahawa yang demikian itu satu kebenaran dari Tuhannya. Allah tidak lalai dari apa-apa yang mereka kerjakan." (Al-Baqarah: 144)

Adapun hikmahnya (rahsianya) mengadap kiblat itu, iaitu kerana ia mula-mula tempat sembahyang (beribadat) yang disuruh Allah swt mendirikannya di tanah Arab sebagai peringatan, bahawa ia masjid lama. Dan juga sebagai pengajaran kepada orang-orang Islam, supaya mereka bersatu haluan dan tujuan. Oleh itu mereka diperintahkan oleh Allah swt mengadap ke arah yang satu ketika solat. Bukan sekali-kali maksudnya untuk menyembah Kaabah atau meminta rahmat kepadanya, kerana ia terbina daripada batu-batu yang tidak memberi mudarat dan tidak pula manfaat. Tetapi Allah swt memerintahkan kita mengadap kepadanya, maka wajib kita menurut perintah Allah. Dalam pada itu, kita mempunyai kepercayaan yang tetap bahawa Yang Maha Kuasa ialah Allah swt semata-mata.



Kaabah adalah arah kiblat bukannya tuhan. Arah kiblat yang sama menunjukkan kesatuan umat. Buktinya, dahulu arah kiblat mengadap Baitul Maqdis, bukannya Kaabah. Bukti lain, Bilal pernah memijak Kaabah ketika melaungkan azan, adakah manusia (begitu juga orang-orang bukan Islam) sanggup memijak tuhan mereka? Fikir-fikirkan..

*source : Tafsir Mahmud Yunus, ceramah Brother Lim.

No comments:

Post a Comment