Friday 29 April 2011

Isu menutup Aurat..

Sebenarnya saya terlintas untuk mengupas tajuk ini kerana banyak persoalan-persoalan yang dikemukakan dan juga ditulis dalam blog kawan saya baru-baru ini.

Persoalan/ungkapannya :
"Orang yang tak pakai tudung tak semestinya jahat dan orang yang pakai tudung tak selalunya baik".

Jawapan : 
Apa yang terzahir pada tingkah laku kita sebenarnya itulah yang ada dalam hati kita.
Contohnya, kalau ada isi durian yang bergolek di atas tanah, adakah kita nak makan atau tidak? Mesti tak nak kan? Kenapa kita tak nak sedangkan kita selalu kata luaran tak menggambarkan dalaman. Luaran isi durian sahaja kotor tapi dalamannya kan elok lagi..
Begitu jugalah dengan manusia..Luaran seseorang menggambarkan hatinya. Aqidah penting untuk membentuk akhlak seseorang.

Dalam novel Tautan Hati juga ada mengupas tajuk ini:
"Memang kita tidak boleh menilai seseorang melalui pakaian semata-mata. Wanita yang menutup aurat dengan sempurna pun ramai yang tiada akhlak. tapi yang bersalah adalah wanita itu sendiri bukan tudungnya. Walaupun akhlaknya teruk sekurang-kurangnya dia sudah terlepas daripada dosa mendedahkan aurat.Bagi wanita yang tidak menutup aurat pula, dia mungkin dimuliakan Allah kerana akhlaknya namun dia tetap tidak akan terlepas dari dosa tidak menutup aurat.Mereka sama sahaja."

Apa-apapun kita hendaklah sentiasa berbaik sangka dan menyayangi antara satu sama lain. Jangan kita membenci seseorang kerana perilakunya cuma kita perlu membenci perlakuannya itu agar kita tidak melakukannya.

Cerita tentang menutup aurat, saya teringat satu variety show yang mempermain-mainkan tudung itu sendiri.
Ingat..,kita boleh memakai tudung dengan berfesyen (asalkan memenuhi syarat menutup aurat sebagai seorang Islam), tapi jangan menjadikan tudung itu atau memakainya kerana hendak mengikut fesyen..
Sama-samalah kita mengingatkan antara satu sama lain agar kita sentiasa berhijrah ke arah kebenaran dan kebaikan. InsyaAllah.



*source: ayuni dan kawan-kawan, prm, novel Tautan Hati by Fatimah Syarha.

No comments:

Post a Comment